Crisis in de boardroom? Zeven praktische reputatietips voor toezichthouders
Bestuurders en toezichthouders die het sentiment in de samenleving schromelijk onderschatten. Het is de belangrijke reden voor reputatiecrises. En de toezichthouder is steeds vaker onderdeel van dit spel. Hoe voorkom je als toezichthouder reputatieschade als het mis gaat?
Crisis in de boardroom? Zeven praktische reputatietips voor toezichthouders

Reputatie-expert Frank Peters geeft in het jongste nummer van GB&T zeven praktische tips.

 

 

1. Ken de risico’s die de organisatie loopt, waarop je toezicht houdt. En zorg dat de organisatie daar passende voorbereiding op doet.

2. Zet de onderwerpen reputatiemanagement en issuemanagement structureel op agenda van de gesprekken met de directie.

3. Ga zelf in gesprek met de interne en externe stakeholders van de organisatie, zodat je weet wat er speelt en je hun verwachtingen kent.

4. Wees aanspreekbaar voor de omgeving. Neem geluiden serieus en sta open voor kritiek vanuit (maatschappelijke) stakeholders.

5. Maak duidelijke afspraken met de directie over de wisselwerking en rolverdeling in geval van issues en crises. Datzelfde geldt voor de afbakening van het woordvoerderschap.

6. Sta op bij crises waarvoor de raad van commissarissen verantwoordelijk is. Bijvoorbeeld in geval van issues met bestuurders/directieleden.

7. Zorg dat tegenspraak in de organisatie wordt gefaciliteerd en geborgd. Organiseer ook tegenspraak in de raad van commissarissen.

Meer weten? Lees het hele verhaal in de komende editie, GB&T 3 2018. We geven 10 gratis proef-exemplaren weg, mail om in aamerking te komen naar: support@mediawerf.nl

Auteursgegevens

Redactie GB&T

Actualiteit
Publicatiedatum
14-09-2018

Reageer