Redactioneel GB&T 3 2018 - Rocco Mooij
Rocco Mooij maakt zijn debuut als hoofdredacteur van GB&T.
Redactioneel GB&T 3 2018 - Rocco Mooij

Brand!

Nog niet zo heel lang geleden hoorde ik een radio-interview met de nieuwe korpschef van de Amsterdamse brandweer. Het was wat je noemt een opmerkelijk gesprek. De nieuweling hield – vergeef me de metafoor – een vlammend betoog waarin hij stellig afstand nam van seksisme, racisme, uitsluiting van collega’s, corruptie in lichte en zwaardere vormen en alles wat er verder nog dagelijks brood was in hoofdstedelijke brandweerkazernes. Rijen bestuurders hebben de afgelopen decennia hun tanden stukgebeten op dit stugge mengsel van zelfverklaarde privileges, Amsterdamse branie en achterhaald machismo. Daar zou snel een eind aan komen. De chef sprak van zerotolerance. Hij nam begrippen in de mond als onaanvaardbaar. Het woord crimineel viel nog net niet.

Succes, dacht ik. Voor zover het überhaupt mogelijk is, zijn er betere manieren om een cultuur te veranderen. Mensen geleidelijk aan meenemen met de verandering bijvoorbeeld. Ze overtuigen van de – persoonlijke – voordelen van de nieuwe koers. Zorgvuldig de glorieuze toekomst schetsen die het bedrijf wacht. Perspectief bieden, heet dat. Van buiten af roepen dat het allemaal anders moet en dat de werknemers niet deugen, is mogelijk nog effectiever dan je eigen graf graven en er zelf inspringen.

Niet veel later werd bekend dat de korpschef naar een gratis kaartje voor een popconcert had gehengeld. Weg reputatie van integere ijzervreter. Want elke brandweerman weet; waar rook is, is vuur.
Dit is mijn debuut als hoofdredacteur van GB&T. Mijn niet genoeg te prijzen voorganger Jan Schoenmakers schreef in het vorig nummer al: toezicht gaat steeds meer over cultuur, gedrag en ethiek. Toeval of niet, ik heb daar de afgelopen 20 jaar het nodige over geschreven. Ik heb reputaties wandelend zien komen en rennend het pand zien verlaten. Ik heb culturen zien veranderen en vooral niet zien veranderen. Maar zelden zag ik een olifant zo opzichtig door de porseleinkast banjeren als de moord-en-brandbaas van Amsterdam. Niet dat hij ongelijk heeft. Hij krijgt het alleen niet. Zijn media-offensief werkt contraproductief.
Niet zo heel lang geleden, sprak ik de topvrouw en de RvC-voorzitter van een grote Rotterdamse woningcorporatie. Belangrijke beslissingen besprak de bestuurder steevast vooraf met de RvC. Al was het maar vanwege het gezamenlijke reputatiebelang. Zo’n model had in Amsterdam wonderen gedaan.

 

- Rocco Mooij

Auteursgegevens

Rocco Mooij

Actualiteit
Publicatiedatum
18-09-2018

Reageer